Zet af en toe eens een andere bril op

FILMS

Als journalist vind ik het mijn plicht om zo eerlijk mogelijk door te geven wat ik hoor of zie.
En dat geldt eigenlijk ook voor de bedrijfs-, promotie- en zelfs reclamefilms die ik maak. Als je aan een bakker vraagt wie de lekkerste koekjes maakt dan zeggen de meeste: ‘Mijn koekjes’. Behalve in Zeeland, want wij zijn bescheiden: ‘Een ander moet dat maar uitmaken’.
Nou, daarom moet je het aan de klanten vragen. Dat zijn mensen die waar voor hun geld willen en blij zijn als ze daarvoor een goed adres hebben. En zij kunnen ook goed uitleggen waarom zij bij een bepaalde leverancier graag hun spullen halen.
Ook moet je niet aan de overheid vragen wat goed is voor de mensen. Boeren bijvoorbeeld kunnen dat zelf veel beter beoordelen dan ambtenaren: Die lopen niet alleen achter de feiten aan, maar hebben ook vaak nog een eigen agenda.
Kijk eens naar deze film die we maakten voor het Kavelruilbureau van de Provincie Zeeland (klik op het plaatje).

 

Voor de Rabobank Walcheren/Noord-Beveland presenteer ik al jaren de avond van de Clubkas Campagne. Ik word echt blij als je ziet hoe een grote groep mensen samen geniet van dingen die ze zelf willen. Op de feestelijke avond inspireren ze elkaar en van een aantal verenigingen of clubs maken we een korte film. Gewoon, om te kijken wat ze met de bijdrage gedaan hebben en hoe leuk hun vereniging is.
Als je dat ziet word je trots op 'ons'.

 

Natuurlijk maak ik ook films met acteurs, maar dat zijn verhalen of onderwerpen die je niet met de mensen zelf kunt maken. Bijvoorbeeld voor een testament. Hierboven een voorbeeld van hoe het naar mijn mening prima kan

Zodra de films openbaar worden dan zet ik ze, als de opdrachtgever er geen moeite mee heeft, onmiddellijk op de website van de Stichting NetZeeuws.nl. Een platform waar ik van harte achter sta. Hoe leuk is het om zo veel mogelijk Zeeuwse film-uitingen op één plaats samen te brengen?
Vooral veel niet-Zeeuwen bezoeken onze website. Voor studie of om zich alvast voor te bereiden en te verlekkeren op hun komende vakantie in Zeeland.
Klik op het logo om op de site te komen Stichting NetZeeuws.nl

 

PRESENTATOR / DAGVOORZITTER / ANIMATOR

Als radio en tv presentator is het mijn tweede natuur om de tijd in de gaten te houden. Dat betekent dat als een programma binnen een uur rond moet zijn, dan doen we dat.
Naast de Zeeland Business netwerk events en de clubkas Campagne van de Rabobank heb ik voor de gemeente Goedereede dit jaar de uitreiking van de Cultuurprijzen gepresenteerd. Voor zover ik het nog niet wist: Ik was onder de indruk van het werk waarmee de eilandbewoners kwamen.
Waar ik in 2018 ook veel plezier aan beleefde was een medisch Symposium in Apeldoorn en natuurlijk de Open dag van de vernieuwde schouwburg in Middelburg.

Transitie Team Zeeland GrensBegrip De Kustloop in Vrouwenpolder

Zeeland & West-Brabant Business
Zeeland Business is al lang geen bedrijf meer dat jaarlijks een aantal bladen uitgeeft. Natuurlijk blijven er specials en prachtig vormgegeven magazines, gemaakt door professionals. Als eind-redacteur is het
prettig werken in de club. En natuurlijk ook als presentator van de Netwerk-events,
Daarnaast is er zoveel meer zoals de Academie, kijk op zeelandbusiness.nl

Bladen en specials Financieel diner Zeeland Business
 
 
Grensbegrip
Met Vlaamse vriend Martin Lammerteyn benut ik rustige momenten om te brainstormen over het onderwerp ‘Hoe verkleinen we de tegenstellingen tussen onze landen?’ Dat die er zijn kunnen we niet ontkennen. In het komende voorjaar willen enkele proef-avonden aan organiseren. Als je het leuk vindt dat we dat bij u op het bedrijf doen, stuur dan even een berichtje?


Popquiz
Samen met mijn goede vriend Maurits Portier hebben weeen gevarieerde Popquiz in elkaar gezet. Met een hoop vragen, geschikt voor zowel beginners als gevorderden.
Weet je van welke band deze plaat is? >>

Uit je dak
Aansluitend kan ik na alfoop altijd nog een muziekje draaien om nog even lekker te dansen.

Leerbedrijf
Dit jaar word ik 63 en daarom beleef ik veel plezier aan stagiaires. Jonge gasten die kilometers op me voor lopen als het om bijvoorbeeld techniek en social media gaat. Van mij kunnen ze leren hoe de wereld draait. En zo leren we van elkaar. Commercieel is tegenwoordig geen reclame maken, maar inspiratie of informatie bieden. En het mag niet teveel kosten. Liever vier goedkope bedrijfs-filmpjes per jaar dan één dure film.
[stage info]

  2019  

ZWART/WIT
Tegenwoordig kan in principe iedereen alles weten: Alle informatie is voor iedereen beschikbaar.
En dat is zoveel dat we het zelf niet meer kunnen verwerken. Laat staan een keus maken en een mening vormen.
Net als met Democratie hebben we keihard gestreden om het zover te krijgen.
En nu we het hebben blijkt deze massa een onoverzichtelijke chaos. Misschien wel ‘gemaakte’ chaos.
Omdat we zoveel informatie hebben bestaat het niet dat we hiermee zinnig deel kunnen nemen aan een (democratische) discussie, laat staan een beslissing.
De informatie die ons wereldbeeld bepaalt wordt toch al door anderen gekleurd en zonodig aangepast.
Als je nog leest zoek dan eens in verschillende kranten een artikel op over hetzelfde onderwerp...

Eén voorbeeld: In de #MeToo-discussie vraagt nauwelijks iemand zich af of het klopt of echt zo kan zijn.
Geheugen-deskundige Elizabeth Loftus (in Sir Edmund bij de Volkskrant van 15 december 2018):
De Amelikaanse psychologie hoogleraar Christine Blasey Ford getuigde in september emotioneel tegen rechter Brett Kavanaugh over de poging tot aanranding 35 jaar geleden. [..]  Haar aangrijpende betoog werd overal gepubliceerd. Maar wist ze als 15-jarig meisje toen al hoe hij heette? Hij was een ‘nobody’ in die tijd, zat op een andere school en volgens haar man noemde zij zijn naam voor het eerst tijdens de relatie-terapie.
Er zijn heel veel verhalen en wij willen ze allemaal geloven.

KLEUR
Zet af en toe eens een andere bril op.
Dan filter je andere andere informatie uit het beeld dat je voorgeschoteld wordt.


Wfm96
Radio-maken zit in mijn bloed en als vrijwilliger maak ik met groot plezier een wekelijks programma op het radio-station van de Walcherse gemeenten. Iedere zondag tussen 11 en 13 uur nodig ik ‘eilanders’ uit om aan de hand van hun muziek te praten over hun leven. Muziek is herinneren en emotie. Het levert mooie gesprekken op.

< klik hier voor meer info Luister via het internet of via Soundcloud

MEER INFORMATIE


wens 2018

 

 

 

 

Lees meer

- films, tv en commercials
- presentator, animator
- Mediatrainingen en -adviezen



> > > klik op m'n (visite)kaartje

 
  foto's: Marijana Pajovic / Kustloop / Bert zelf